Se știe că sunt oarecum puțin dependentă
de librării și că nu mă pot abține nici măcar atunci când merg doar cu intenția
de a cumpăra o carte pentru altcineva să nu ies și cu ceva pentru mine. Aproape
că reușisem să ies doar cu cadoul, când am văzut ultima carte a lui Ovidiu
Pecican, Noaptea soarelui răsare,o carte despre circul care se petrece
in mintea unui bărbat trecut ușor de 30 de ani în fața unor circumstanțe care
i-au dat prilejul să scrie despre bilanțul amoros din viața lui.
Nu cred că am citit până acum o
carte scrisă de un bărbat, despre un bărbat în special. Cu siguranță nu este destinată
bărbaților, deși ar fi interesant de văzut care ar fi punctul de vedere al unui
cititor masculin legat de tot travaliul
psihotic prin care trece personajul principal la aflarea veștii că va avea un
copil-cu Imberia.
Toate acestea pe
fundalul unui Cluj-foarte familiar-care asistă la dramele imaginare ale personajului,
dar și pe fondul meseriei pe care o practică-profesor de istorie. Pe parcursul
lecturii am avut sentimentul că acest roman seamană extrem de mult cu un alt
roman –Waterland (Graham Swift). De
ce am avut impresia aceasta? În primul rând pentru că avem tot două personaje
masculine, profesori de istorie. Ambii relateaza întâmplări din prezent pe care
încearcă să le înțeleagă prin prisma trecutului-care nu e nici el foarte
îndepărtat- întâmplări care ajung să-i definească pe ambii sau prin care ambii
speră (fără prea multe șanse, cred) să atingă un alt fel de autocunoaștere.
Nici personajul din Waterland nu
cunoaște paternitatea (ei bine nu știm exact ce se întâmplă în cartea lui
Pecican) și aș tinde să cred că nici Edu nu o va cunoaște în cele din urmă.
Edu are nevoie de ani mulți până să învețe
meseria de bărbat, pe care de altfel nu ți-o predă nimeni-și se poate lăuda cu
ceva triumfuri a căror concretețe este explicată în cel mai mic detaliu.
Exibiționismul lui nu cunoaște limite și face carieră pe două planuri. Este un Don Juan pierdut într-o epocă
caracterizată de “reflexul etern, prudent, paranoic, de a nu vorbi nimănui despre
nimic. “ (pag. 151), o epocă în care “minciunile devin niște versiuni ale
adevărului care chiar s-a întâmplat” (pag. 200).
În cele din urmă Edu nimerește pe unul dintre ”coridoarele în pereții
căruia viața te împinge cu putere și, în timp ce avansezi, constați că se
îngustează tot mai mult, că te prinde acolo și nu-ți mai permite să înaintezi,
că te inchide într-un colț obscur, zidindu-te definitiv, tăindu-ți aerul și
lumina....Ce puteam face? Ce era de făcut?”(pag. 190)
Cam despre asta era vorba- Ce e de făcut acum? După recensământul
aventurilor și al relațiilor- ce era de făcut-încearcă să-și răspundă la
întrebare din toate unghiurile posibile, în toate epocile posibile-în fond doar
e profesor de istorie-
Edu își trăiește astfel confuzia, indecizia și
lașitatea până ajunge în stadiul în care începe oarecum să se îndoiască de
condiția lui de bărbat-din care vrea să-și dea demisia dacă se poate sau să caute
răspunsuri la propriile întrebări la altcineva-ca mai apoi să selecteze cele
care îi convin cel mai mult.
În final-ca și în Waterland,
viața nu e decât o lecție de istorie-în care nimic nu e definitiv pentru că pur
și simplu nu știi niciodată dacă ceva s-a terminat pe bune sau dacă îți va mai
apare după colț, când te aștepți mai puțin.
Mi-a plăcut descrierea hiper realistă a Oszer-ului- „Dintre locurile
populare ale Clujului, oraș amestecat cu gust de imperiu mustăcios, teutonic, a
cărui marcă putea fi un ardei iute roșu sprijinit de o halbă cu capac, dar și
coclit pe margini, pe zone compacte de o anumită întindere, prin amestecul de
beton și fiare în stilul postbelic al cenușiului dictaturii, târgul de
vechituri, Oszer-ul, se detașa ca unul dintre furnicarele vitale ale fiecărui
weekend (pag. 241)”
No comments:
Post a Comment